Communicatie
Werknemer Piet B. werkt al 5 jaar bij werkgever Dick T. Piet heeft het altijd goed naar zijn zin op zijn werk en is een toegewijde werknemer. Het enige waar hij moeite mee heeft, is om ‘s morgens op tijd beginnen. Hij kan slecht uit zijn bed komen en daardoor komt hij nog weleens te laat. Piet voelt zich daar niet prettig onder, maar ja, het blijft toch lastig om op tijd op te staan.
Dick is tevreden met zijn bedrijf, alles gaat voorspoedig en de sfeer is goed. Het vervelende is alleen wel dat hij ’s avonds vaak terug moet, omdat het alarm dan afgaat. Men vergeet aan het eind van de dag de ramen en deuren goed af te sluiten en ja dan gaat ’s avonds om 10 uur het alarm af. Om die reden heeft hij Piet gevraagd als laatste het pand te verlaten en af te sluiten. Dick is namelijk heel tevreden over Piet en vindt hem een betrouwbare medewerker. Ach, hij komt weleens te laat en Dick heeft er ook al wel eens een grapje over gemaakt naar Piet toe, maar echt erg vindt Dick dat niet. Toen hij Piet vroeg om iedere dag af te sluiten, heeft hij niet tegen Piet gezegd waarom hij wilt dat Piet het doet. “Ach, dat weet Pietje wel” denkt Dick. Piet daarentegen denkt dat hij deze nieuwe taak erbij heeft gekregen omdat hij ‘s morgens niet altijd op tijd is.
En daarom vindt Piet die nieuwe taak niet leuk. Hij wordt er zelfs chagrijnig van en uit dat in zijn werkhouding. Dick, op zijn beurt, begint zich daardoor te storen aan de houding van Piet. Dick snapt niet waar die slechte houding van Piet ineens vandaan komt. Langzaam escaleert het tussen hen beiden en na enkele maanden volgt een ziekmelding van Piet. De bedrijfsarts herkent dat het hier gaat om een conflict en geen ziekte en adviseert mediation. En u begrijpt het al; nadat er een paar gesprekken hebben plaatsgevonden komt de communicatiestoornis uiteindelijk naar boven. En ja, nadat Piet hoort van Dick waarom juist hem gevraagd heeft om af te sluiten en Dick de reden van Piet weet “ach wat geeft het toch dat je af en toe iets later bent” is het conflict opgelost en is de goede sfeer weer hersteld.
Uit onderzoek is gebleken dat bijna 100.000 meldingen van ziekte verzuim voortkomen uit een arbeidsconflict. Bij een conflict lijkt soms de enige weg nog; ziekmelden. Maar is dit de oplossing? Er is (nog) geen sprake van ziekte, maar werken lukt ook even niet meer. Belangrijk is dan om zo snel mogelijk met elkaar aan tafel te zitten en onder begeleiding van een bemiddelaar weer met elkaar in gesprek te gaan. Een goed gesprek werkt verhelderend en kan een hoop (financiële ) ellende voorkomen.