Nieuwsbrief september 2015

Mediators Collectief

 

Jan werkt sinds kort bij een IT bedrijf. Hij werkt op een afdeling met 4 andere collega’s.

In het begin waren ze aardig voor hem,  maar de afgelopen tijd wordt hij steeds meer gepest. Verstoppen van zijn muis, zijn stoel die ineens naar beneden schiet als hij erop gaat zitten, hem uitlachen en meer van dat soort geintjes. In de pauze zit hij tegenwoordig alleen. Zijn werk vindt hij leuk maar toch gaat hij met steeds meer tegenzin naar kantoor. In zijn werk maakt hij steeds meer fouten.

Tijdens het  functioneringsgesprek met zijn leidinggevende komt dit dan ook ter sprake. Jan geeft toe dat hij de laatste tijd fouten maakt en niet lekker in zijn vel zit. De leidinggevende vraagt door en gelukkig durft Jan het pestgedrag van zijn collega’s (met name van Harry) te benoemen. De leidinggevende spreekt Harry hierop aan maar het pesten blijft.

Een mediator wordt ingeschakeld. De mediator heeft een individueel gesprek met Jan en daarna ook  met Harry. Uitgelegd wordt wat mediation inhoudt. De vrijwilligheid en ook de vertrouwelijkheid worden benoemd en toegelicht. Voor Harry hoeft het niet zo nodig, “pfff, dat pesten valt wel mee, toch? “. Maar okay, omdat de leidinggevende het hem heeft gevraagd, zal hij eraan meewerken.

Een week later vindt een eerste gesprek plaats. Harry en Jan zijn allebei zenuwachtig. De mediator ziet dit en geeft aan dat dat logisch is. Ze worden allebei iets rustiger. Jan mag als eerste beginnen. Harry zit er een beetje ongeïnteresseerd bij en zucht af en toe bij hetgeen Jan zegt.  Dan is Harry aan de beurt. Hij geeft aan dat Jan overdrijft in zijn verhaal, dat pesten valt best wel mee, vindt hij. Maar is dat zo?

Onder begeleiding van de mediator gaan Jan en Harry met elkaar in gesprek. Harry hoort Jan zeggen wat voor gevolgen het pesten  heeft voor Jan zoals slecht slapen, fouten maken in zijn werk, geen zelfvertrouwen meer en erg eenzaam. En al wist  Harry dit misschien wel, om het nu te horen van Jan, ja, dat is wel even anders en het raakt Harry.  “Dat is nooit mijn bedoeling geweest van het pesten” zegt hij.

Jan en Harry komen beetje bij beetje  met elkaar aan het praten en na een uurtje kan er zelfs al voorzichtig gelachen worden samen. De mediator rond het gesprek af. Hij plant een nieuwe bijeenkomst over één week met het hele team ( inclusief Harry en Jan natuurlijk).

Ondanks dat Harry in verband met de vertrouwelijkheid,  de inhoud van het gesprek niet met zijn collega’s mag delen, zien de collega’s wel een verandering bij Harry na die eerste bijeenkomst. Harry is ineens oprecht vriendelijk tegen Jan. En dat heeft invloed op de rest. Wat is daar besproken? Niemand voelt de behoefte nog om een geintje uit te halen met Jan.

Tijdens de bijeenkomst met het hele team bespreekt de mediator “pesten op de werkvloer” in het algemeen en de gevolgen voor degene die gepest wordt. Vervolgens blikt hij samen met het hele team terug naar de periode dat Jan werd gepest en wat de gevolgen voor Jan waren.

Meer is niet nodig. Het pesten is over.

Natuurlijk gaat het niet altijd zo makkelijk als hierboven beschreven, maar pesten heeft grote gevolgen voor diegene die gepest wordt. Mediation kan één van de hulpmiddelen zijn om pesten te stoppen.

                      “Als je iets goeds ziet, maak dan een compliment.  

                             Als je iets fouts ziet, bied dan je hulp aan “

                                                                  Nelson Mandela